9 oktober 2013

Det är inte fel att vara samhällskritisk

Hej bloggen. Har typ glömt bort att du existerar i min gråa dimma av trötthet & ryggont. Återigen ett trist, melankoliskt inlägg om absolut ingenting.

Fast nej, så kan vi ju inte ha det.

Så jag tänker att vi kan gå in på lite vad GENUS är för mig. Kalla mig "genusförälder" om ni vill. Jag kategoriserar inte mig själv på det viset. Tycker ärligt talat att det låter larvigt. Jag föredrar nog att säga att jag är en (relativt) genusmedveten människa (som vill lära sig mer). Alltså, jag är (relativt) medveten om hur våra könsroller påverkar oss & bidrar till maktstrukturer i vårt samhälle.

Jag vill, framförallt i mitt föräldraskap, motarbeta könsroller & mönster. Med det menar jag att jag vill ge Tyra möjligheten att utveckla sina förmågor & sina intressen utan begränsningar. Begränsningar som kommer av könsrollerna.

Så, vad är könsroller? Kort & koncist handlar det om att det finns samhällsnormer som talar om för oss hur vi ska vara & se ut när vi har ett visst kön. Det kan handla om vilka kläder vi bär, om vi sminkar oss eller ej, vilken profession vi har eller våra intressen. För att ta ett exempel så anser en stor del av samhället att klänning är ett kvinnligt plagg & en byggarbetare antas allt som oftast vara av manligt kön. Det är föreställningar (fördomar) kopplat till kön.

Omvärlden sätter alltså upp regler för hur pojkar respektive flickor ska bete sig. Ibland är det otroligt svårt att se de här könsmönstrena eftersom man själv ju trots allt lever mitt i dem. Man är själv uppvuxen med att flickor & pojkar (citattecken gånger tusen)är olika(citattecken gånger tusen). Det gäller att läsa på, sätta sig in i det, bli medveten om sina egna tankar kring genus, för att förstå och kunna förändra.

Jag brukar ha som grundtanke att jag vill försöka slänga "rätt & fel" i väggen. Alltså, "rätt & fel" kopplat till kön. En pojke som bär klänning & leker mycket med dockor kan bli ifrågasatt. Det är så otroligt sorgligt. Ofta hör man att det kan forma honom (ofta handlar det om sexualitet i detta fall, eftersom vårt samhälle även utgår ifrån en heteronorm). Inte sällan anser vuxna att de då ska avstyra pojkens lek & erbjuda något annat att leka med. Är detta genusmedvetet? Oh nej. Detta är att begränsa ett barn & låta stereotypa könsroller & normer påverka. Ett annat argument mot att låta pojkar bära klänning & leka med dockor är att han kan bli mobbad. Så då menar människor på allvar att normer & könsroller ska få avgöra hur denna pojken ska vara & se ut? Trots att det går emot pojkens egna önskningar & vilja?

Vad hände med människors rättigheter? Människors frihet? Våra könsroller är ett fängelse, vilket inte många tycks förstå.

Min största önskan här i världen är att vuxna människor börjar bemöta barn som barn istället för flickor & pojkar. Slutar göra upp olika regler för olika kön. Det finns givetvis regler som barnen bör få tal del av, för att bli fungerande individer i samhället, men dessa ska vara på lika villkor för både flickor & pojkar. Det ska inte vara OK för en förälder eller förskollärare att göra skillnad på barn för att de har fötts med olika genitalier. Vi ska inte, bara för att vi har växt upp i ett orättvist samhälle, låta detta fortgå.

Att komma & säga att det är bra som det är & att vi lika gärna kan låta det vara så, är ren BS. Många frågar mig "varför jag måste komplicera allt". Om någon uttrycker sig så, så brukar jag fråga om de anser att kvinnor inte borde få bära byxor eller rösta på valdagen nästa år. Hade det inte varit för en enorm kamp så hade kvinnan i samhället inte varit där hon är idag (även om det är långt ifrån bra som det är nu). Så snälla, sluta blunda för problemen. Försök att göra det DU kan för våra kommande generationer. Jag vill inte att Tyra ska växa upp med att bli nedtystad. Eller känna att hon, om ett antal år, behöver raka sina ben eller bära läppstift för att vara attraktiv för någon annan. Jag vill inte att din son ska behöva känna sig begränsad som människa, för att samhället säger att hans sätt att vara är fel. Eller om han väljer att raka benen & bära läppstift, per automatik blir gay eller ett freak.

Det var allt för ikväll. Tjoflöjt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar