21 september 2013

Jag dansar efter samhällets pipa

Sitter i soffan & multitaskar. Både datorn & TV:n är igång. Pillat med designen, men jäklar vad ovan jag är vid Blogspot. Det kommer ta lång tid innan jag lär mig. Men nu är jag i alla fall relativt nöjd.

Jag har egentligen ingen ork eller energi kvar till att skriva det jag skulle vilja skriva om ikväll, nämligen mina tankar kring ett inlägg hos Lady Dahmer. Hon skriver ännu en gång, som så många gånger förr, om stereotyper. Men denna gång handlar det om den stereotypa feministen.

Jag tycker detta är så intressant, när jag tänker på hur den stereotypa feministen är så totalt olik mig. Jag kan nog uppfattas som rätt ytlig, om man inte känner mig. Jag gillar att känna mig vacker. Att sminka mig. Jag känner mig fräsch när jag rakat mina ben. Sjukt, jag vet.

Jag brukar beskriva det som så, att anledningen till att jag speglar mig ofta, att jag sminkar mig & att jag rakar mina ben, är att jag är en produkt av samhällets normer. Jag har helt enkelt valt (eller... valt?) att dansa efter samhällets pipa.

Vid ett par tillfällen har jag sagt att "nej men, jag vill raka mina ben. Jag vill sminka mig & jag vill känna mig vacker". Men i samma sekund som jag sagt det så har jag känt att jag inte köper mina egna ord. Varför skulle jag vilja raka benen? Varför skulle jag vilja känna mig tvingad att dra på mig lite mascara varje morgon för att se ut som människa, som det så fint brukar heta? Varför skulle jag vilja ägna de där fem minuterna som jag egentligen inte har på att fläta mitt hår? Varför skulle jag vilja gå runt med en oro över vad andra ska tycka? Det handlar om att jag nånstans, djupt därinne, trots att jag inte vill det egentligen, är såpass påverkad av samhällets syn & förväntningar på mig att jag fortsätter att anpassa mig. Jag är helt enkelt för feg för att göra annat.

Gissa hur tragiskt det känns att jag sitter & förespråkar allas lika värde & klagar på samhällets alla brister, men gör precis det samhället vill att jag ska göra.

Jag beundrar verkligen kvinnor som är normbrytande. Kvinnor som, oavsett om det handlar om att göra ett statement eller ej, väljer att göra precis tvärtemot vad samhället anser.

Jag önskar att jag var mindre feg. Att jag brydde mig mindre om vad omvärlden tycker & tänker. Trots en stark & djup kärlek till mig själv så är jag en jävla chicken när det kommer till detta.

Imorgon kör jag en osminkad dag i mjukiskläder. Bild utlovas! Babysteps.

2 kommentarer :

  1. Vi pratade om det där på föreläsningen. Vår föreläsare tycker att självklart är det bra med normbrytande och stå mot strömmen när det gäller skönhet. Att vara som männen och inte behöva bry sig om sitt utseende på det sättet. Men vi har ju bevisat i dag att vi är lika bra som männen men ändock är vi inte jämställda. Hon menar på att vi måste lyfta fram det "kvinnliga" till samma status som det "manliga". Inte att återigen förtrycka kvinnan med att säga att de kvinnliga normerna skulle vara mindre värda. Läs vad Ulrika Dahl skriver om femme teori osv. Mycket intressant. Kram på dig snyggo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Femme teori, alltså. Det ska kollas upp! Kramar på er!

      Radera